Doelgroep: 3 t/m 8
Tijd: 20 minuten
Doel: de leerlingen trainen hun geheugen met spellingwoorden

Leren spellen net even anders

Schrijf ongeveer 10 spellingwoorden (kris, kras) op een A4’tje. Tip: kies voor deze opdracht uit spellingwoorden uit het woordpakket van die week, uit de woordenlijst van de week of woorden uit de categorie die op dat moment centraal staan. Leg dit blaadje achter een scherm op bijvoorbeeld je instructietafel. Verdeel de klas in groepjes van 3 of 4 leerlingen en laat hun aan de andere kant van de klas plaats nemen met een wit A4’tje en een pen. Op jouw teken mag 1 leerling per groepje komen kijken op het blaadje achter het scherm voor maximaal 10 seconden. Vervolgens gaan ze snel terug naar hun groepje om zoveel mogelijk woorden op de goede plek en de juiste manier op te schrijven. Na ongeveer een minuut mag de volgende uit het groepje 10 seconden op het blaadje kijken. Zo ga je net zo lang door totdat er een groepje is die denkt dat ze alle woorden op de goede plek en op de juiste manier hebben geschreven. Natuurlijk mogen de leerlingen uit het groepje elkaar helpen met het juist schrijven van de woorden.

Dit kun je herhalen door steeds een ander blaadje met nieuwe woorden achter het scherm te leggen!